Det är jag som är Mette och anledningen till att jag kom i kontakt med breathwork är att jag behövde ett verktyg för att komma igenom en traumatisk period efter en stor operation av endometrios. Jag ville också lära mig hitta andningsmusklerna och komma ihåg att andas. Till vardags är jag grafisk designer och jobbar med min man i vår mediabyrå Lindblad Studio. I botten är jag biolog och både jag och min man drivs av ett starkt engagemang för denna planet och att på vägen ha roligt. Min röda tråd är ett engagemang för allt liv på jorden, både djur, växter och människor. Jag är addict av äkta möten människor emellan. Möten utan skyddspansar. Kanske är det just därför jag älskar att guida breathwork. När vi möts som våra autentiska jag och ser att vi fortfarande får finnas och älskas, då händer något. Vi blir hela. Trots att vi är ledsna, arga, deprimerade eller bara för mycket. Min relation till breathwork är väldigt handfast. Inte mycket ”new age-flum” bjuder jag på, haha. Men det betyder inte att du inte kommer att få uppleva mycket starka spirituella upplevelser som kan vara mycket läkande. Det är spännande att förstå vad som egentligen händer i breathwork och vad det är i kroppen och hjärnan som sker. Som biolog är jag nyfiken på vetenskapen bakom. Det finns en del studier och teorier och förstås tusenårig kunskap att luta sig mot. En teori är till exempel att amygdala under breathwork hämtar upp känslor och minnen. Förklaringen tros vara att blodflödet minskar till de främre delarna av hjärnan – som normalt ”tystar” amygdala. En annan förklaring är transient hypofrontality, att din inre kritiker dämpas när du får minskat blodflöde till frontalloberna (prefrontal cortex). Det man vet med säkerhet är att nervsystemet blir mer plastsikt med breathwork. En del andningsmönster är aktiverande (sympatiska/fight or flight) och andra lugnande (sympatiska/rest and digest). Det handlar om balansen mellan CO2 och O2. Andningen påverkar hjärtat och kärlen, och på så sätt blodflödet och blodtrycket. Med andningsuppehåll /breath holds övar vi förmåga att hålla CO2. Vi ökar CO2-toleransen. När Co2-nivån blir för hög i blodet triggas vi att ta ett nytt andetag. Problemet är att de flesta överandas, dvs andas för mycket. Tvärt emot vad de flesta tror. Genom att öka kroppens CO2-tolerans minskar lufthungern och vi andas helt enkelt mindre. Ökad CO2 i blodet hjälper till att transportera syre till cellerna och det dilaterar blodkärlen så vi får ökad cirkulation, hjärtat slår långsammare och blodtrycket minskar. Att öva breath holds dagligen är en mycket bra vana. Man kan göra det när man går i skogen, på väg till bussen, när som helst. Gör det till en vana! Läs mer här:

Transient Hypofrontality – The Scientifically Verified way to Get out of Your Head

Breathwork är det kraftfullaste verktyget vi har för att må bättre och läka. Många upplever att det är 1000 gånger effektivare än terapi. För i breathwork ÄR du i kroppen och känslorna. I terapi är du i din strukturerade hjärna och försöker med logik förstå hur du ska agera och känna. Men det är i kroppen som läkandet sker.

Y O U  H A V E  T O  F E E L  T O  H E A L